Aftrap naar een mooiere en gezondere natuur en een beter microklimaat in Gouda e.o.

Wethouder Klijmij van der Laan en kindernatuurwethouder Luc van Gastel openden het weekend van de Goudse biodiversiteit op zaterdag 9 september op het Heempad. De gemeente en de natuurverenigingen KNNV- Gouda en het IVN namen hiertoe het initiatief. Na een bezoek aan de tentoonstelling binnen namen zij vergezeld van een aantal raadsleden deel aan diverse onderzoek activiteiten rond biodiversiteit buiten. Die betroffen bodem, water, lucht, planten en beestjes. Ook gingen zij op natuur belevingspad en bezochten de stand van de tuinambassadeurs.

De avond daarvoor, tijdens het natuurcafé werd er gediscussieerd over biodiversiteit. Dat werd afgesloten met een nachtvlinderonderzoek. Zaterdag- en zondagmiddag waren opengesteld voor het publiek.
Met dit weekend geven de gemeente en de natuurverenigingen a.h.w. de aftrap om de problemen rond natuur en klimaat in de stad aan te pakken.

Het gaat niet goed met de natuur en het klimaat. Ook in Gouda niet ondanks wat lichtpuntjes. De sloten in en om Gouda zijn praktisch dood. In het groen overheersen vaak brandnetel, distel en braam en andere stikstofplanten. Andere planten met de dieren die daarbij horen verdwijnen, waardoor de hele natuur kwetsbaarder wordt. Veel wijken en particuliere tuinen zijn versteend, waardoor de temperatuur en luchtvochtigheid onaangenaam worden tijdens de warmere zomers en wateroverlast tijdens regenbuien toeneemt.

De gemeente Gouda en de natuurverenigingen hopen het tij te keren. Dat kan alleen als ook bewoners, bedrijven en instellingen meewerken. De natuurorganisaties hebben daartoe 10 aanbevelingen gedaan bij deze genoemde sectoren, inclusief henzelf en de gemeente Ook hebben zij een lijst van 50 icoonsoorten samengesteld, dieren en planten, die wijzen op een gezonde Goudse natuur. De tuinambassadeurs van de verenigingen helpen particulieren met de inrichting van hun tuin. De gemeente ondersteunt diverse groene initiatieven van bewoners. Ook bedrijven en instellingen kunnen veel. Nieuwbouw zal altijd natuur inclusief moeten zijn.